Escanear ......en stoofvlees op vlaamse wijze..... - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Carolina Pauwels - WaarBenJij.nu Escanear ......en stoofvlees op vlaamse wijze..... - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Carolina Pauwels - WaarBenJij.nu

Escanear ......en stoofvlees op vlaamse wijze.....

Door: Carolina

Blijf op de hoogte en volg Carolina

16 November 2014 | Bolivia, Oruro

Vandaag binnen twee weken ben ik weeral op weg naar huis .... Niet te geloven eigenlijk... ik val in herhaling ...maar het gaat verschrikkelijk snel vooruit en eigenlijk wil ik graag nog zoveel doen ....
De voorbije week : maandagvoormiddag gaan ' koken ' met de gehandicapten in het schooltje ... Koken was het niet echt .... want nadat ik met profesora Roxana melk en bananen ben gaan kopen op de markt hebben we de nieuwgekochte liquidora in gebruik genomen en ' jugo' gemaakt ...melk gemixt met bananen en een beetje suiker ... Verder hebben we de legplanken van de vitrinekast voorzien van kleurrijke 'toile cirée ' zodat ze beschermd zijn tegen eventueel vocht...
In de namiddag met Edgard , Ider en Miguel naar Chusakery ... Gelukkig is het veel minder warm ....Ider en Miguel planten nieuwe boompjes ... Edgard en ik voorzien tientallen boompjes van water ... want de grond is en blijft hier wel ...droog ... Eigenlijk moet het dringend nog eens regenen ...En het lijkt wel of de ' goden' mij horen , want op het moment dat ik dit typ hoor ik de druppels vallen ...maar tis maar een 'kort' buitje ...
Dinsdag was eigenlijk een beetje een ' offday' te noemen ... Na een niet bijster goede nacht ...overdag ook iets minder goed ' in mijn vel ' ... Veel 'gelummeld' en gerust ...Weinig ' nuttige ' dingen gedaan ...Toch ook wel wat mapjes met negatieven ingescand in mijn ' oficina ' , ( eigenlijk bureau van Gilberto ... maar heb hem dus in bruikleen :p )..... En er liggen nog hopen mapjes te wachten ... meer dan 40 jaar fotomateriaal .....
Dus woensdag ganse dag op CEPA.... scannen .... een repetitieve maar toch ook wel boeiend werkje want tis altijd een verrassing wat voor prachtige foto's er soms op mijn scherm verschijnen ....unieke dingen ... Ook Gilberto is heel enthousiast ..en zou als hij kon :-) de hele tijd mee komen kijken ... mijmerend , denkend ...over wat , waar , wie er nu weer op de foto's staat ....
Woensdagavond gezellig etentje in restaurant Retamas in het centrum , met Monica, Patrick, Katrine , Edgard en Gilberto .... Heel rustig wel , want we zitten helemaal alleen in het restaurant , een ober voor ons alleen ...die achter elke zin de woordjes ' por favor ' zegt ...Grappig ....
Het eten was zeker niet slecht ... Maar de "pique macho" van Monica was toch wel net iets te pikant ... En vooraleer de " chateaubriand" van Edgard op tafel werd gebracht had de rest al bijna gedaan met eten ... Dus .. twas wel goed ...maar ook niet echt een groot succes ...
Donderdagmorgen ben ik dan maar samen met Mary ( de kokkin in het oblatenhuis ) aan de slag gegaan om het middagmaal klaar te maken ....
Rode paprikasoep met smeerkaas met ham' ... stoofvlees met bruin bier ;)... frietjes en appelmoes en tomaatjes ' con cebolla ' ... en als ' toetje ' ... ' moekespudding ' met slagroom en geraspte belgische chocolade ..... Het was tamelijk stil aan tafel .... :-))).... dus het was lekker .... Mijn sollicitatie als ' kokkin' zou meteen aanvaard worden denk ik ....hahaha... Hoewel ... Mary zeker en vast ook lekker kan koken hoor !!
Intussen ook nog een rozijnenbrood in de oven gestoken ..maar het resultaat was veel minder geslaagd dan het brood dat ik thuis bij Monica bakte ....andere oven ? ... sNamiddags toch weer naar Cepa om nog wat negatieven te scannen ....
Vrijdagvoormiddag naar schooltje .... Men had mij gezegd dat we gingen koken ...maar toen ik er toekwam stond er een hele andere activiteit gepland ... Alle kinderen verzameld in de grootste ruimte van het schooltje ... want er zou een ' verjaardagsfeestje ' plaatsvinden . Toch wel een heel ' speciaal' verjaardagsfeestje ... Het meisje is namelijk enkele weken geleden gestorven .... Maar één van haar laatste wensen was om samen met al haar vrienden van de school haar verjaardag te vieren .... Haar mama en drie zussen kwamen dus naar school met : feesthoedjes , gelatine, taart , frisdrank , koekjes , ballonnen ,geschenkdoosjes voor elk kind .... Het was tergelijkertijd een mooi en ook wel een beetje een droevig gebeuren ... Maar de moeder en zussen vroegen om vooral te lachen .. want zo zou Anita het gewild hebben ....
Dus , muziek en dans ontbrak ook vandaag weer niet .....want dansen doen ze hier oh zo graag ....
Na het middageten vlug even naar het kindertehuis Casa Negro José , waar ik deze week nog niet geraakt was .., om afspraken te maken voor de komende week .... Kort bezoekje , maar weer genoeg knuffels en zoentjes om het weekend door te komen :-)))).... De grootsten zitten apart aan een tafel te eten ....er wordt hen tafelmanieren aangeleerd ... eten met mes en vork ... servetje ...:))) ... en als beloning voor hun inzet ... een lekker lolly ....
Nadien terug naar Cepa .... scannen ..... want wil toch zoveel mogelijk negatieven inscannen vooraleer ik terug naar België ga ....
Zaterdagvoormiddag naar het centrum ....kort bezoekje aan de universiteit van antropologia waar een congres doorgaat georganiseerd door Cepa rond milieuvervuiling .... Geluisterd naar de openingstoespraak van Gilberto ... en nadien uit de zaal ' geglipt ' om wat aankopen te doen : charcuterie , kaas ... en grote bruine omslagen voor archief van de ingescande negatieven ... Nadien , middagmaal .... en daarna wederom naar Cepa om te scannen .... Het lijkt 'saai ' maar dat is het allesbehalve ... Ook vandaag zondag gebruik ik om te scannen ... want de komende week staan er weer verschillende activiteiten gepland met de kinderen van het tehuis en het schooltje .... Al massa's foto's ...maar nog veeeeeeeeeeeeeeeeel te gaan .....
Intussen heb ik weer een groot deel van het gesponserde budget gebruikt : de nieuwe vloermat voor de fysiotherapie van het schooltje is besteld en wordt gemaakt ...en zal volgende zaterdag klaar zijn ... Ook is Johnny langsgeweest bij een ' lasser' die de paralell bars zal maken ... die zouden dinsdag al klaar kunnen zijn .... !!!

  • 17 November 2014 - 13:28

    Lieve Van Damme:

    Gelukkige snoeten......gelukkige mensen.... :-)
    'n Mooi gebaar.....doe maar goed voort daar !!!
    Grtjs uit 'Belgenland'.......waar de 'zeurpieten' aan 't werk zijn.......

    Lieve, Jp en mijn gamma ook-vrolijke-snoetjes ! xxxx

  • 17 November 2014 - 14:54

    Hilde S.:

    Hey vriendeke,

    Hoor dat je het weer even druk hebt als alle voorgaande bezoeken.
    Goed bezig, en een OFF-dagje kan heus geen kwaad hé, dat krijg je hier ook af en toe en op je uurrooster (hihihi)
    Bij mij is het momenteel nog de ene OFF-day na de andere, pffffffffffff
    Maar we klagen niet, er zijn veel ergere dingen in het leven, dat lees ik nu weer volop in je verslagjes.
    Fijn dat jij er toch weer een verschil kan maken voor vele kinderen.
    Nog een fijn verblijf.
    liefs, hilde

  • 17 November 2014 - 23:51

    Hilde ,Martine Irene En Lieve :

    Hey Caroline
    Hier eerst en vooral veeeeeeeeeeeeeeeeel groetjes van de kaartploeg,of is het de lachploeg

  • 21 November 2014 - 11:41

    Vera Krupp:

    Hoi Caroline,
    Zoveel bewondering en respect voor wat je daar doet.. En wat een goed gevoel moet dit geven als je al die lachende gezichtjes en dankbaarheid ziet.
    Geniet er nog van en dat mindere moment ,don t worry,be happy!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Oruro

BOLIVIA 2014

Ja hoor …ook dit jaar , heel binnenkort , namelijk op 21 oktober , vertrek ik weer voor een zestal weken naar Oruro in Bolivia … tot 1 december .

Sommigen denken het , anderen zeggen het zelfs : Caroline, jij gaat daar binnenkort blijven wonen zekers ?? Maar zover zal het nooit komen natuurlijk … want heb hier natuurlijk mijn fantastisch gezin , mijn familie …mijn leven…

Maar ook deze keer krijg ik weer de ‘ vrijheid’ van Marc en mijn kinderen om iets te doen wat mij ook heel gelukkig maakt ….

Deze keer ga ik me weer proberen nuttig te maken voor zoveel mogelijk mensen in Oruro .

Helpen in het kindertehuis Casa Negro José ….spelen en zorgen voor kinderen uit sociaal minder begoede gezinnen … voor hen zou ik graag nog een nieuwe speelparachute meenemen en daar ter plaatse schoolmateriaal , spelmateriaal en voeding aankopen.

Samen met Edgard zorgen voor de boompjes op het terrein van de ‘fundacion contra cancer ‘ in Chusakery en natuurlijk weer wat nieuwe boompjes aankopen en planten !

Helpen bij activiteiten en praktische zaken van CEPA (centrum voor ecologie en andesvolkeren ) geleid door familielid Gilberto Pauwels ...

Maar deze keer ook extra aandacht en hulp voor een recent opgerichte gehandicaptenschool Ghislain Dube in Oruro … Helpende handen zijn hier altijd tekort …maar ook nog wel gebrek aan materiële middelen om onder andere een werkplaats in te richten om de mensen op te leiden zodat ze zelf kunnen bakken en zo een eigen inkomen kunnen hebben en onafhankelijker worden…. Een nieuwe uitdaging ! Bakrecepten misschien ook wel nuttig …

Vorig jaar konden we door jullie financiële steun , de steun van toneelkring Putte-Ertbrand en de steun van afdeling gezondheidszorg van de Karel De Grote-Hogeschool al heel wat verwezenlijken ….



Uw bijdrage , klein of groot , is zeer waardevol en wij zorgen er vast en zeker voor dat deze volledig en nuttig ter plaatse wordt besteed !

Als je het wenst kan je mee steunen door een financiële bijdrage te storten op het rekeningnummer BE 51 9730 2373 8762 .(BIC :ARSPBE22)
Alvast bedankt .. Hopelijk mag ik ook deze keer rekenen op jullie vrijblijvende steun en solidariteit



Caroline Pauwels

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2015

Genieten van de laatste daagjes ....

10 Maart 2015

Negatieven ...wafels ...konijn met pruimen ...

05 Maart 2015

Even terug in Oruro !

24 November 2014

Laatste weekje .....

16 November 2014

Escanear ......en stoofvlees op vlaamse wijze.....
Carolina

Bijna 30 jaar ben ik de echtgenote van Marc ... Moeder van vier kinderen en intussen al bijna 2 jaar grootmoeder van een wolk van een kleinzoon ! Zou mezelf kunnen omschrijven als : actief , behulpzaam , temperamentvol ,eerlijk , soms wat eigenwijs ;), flexibel ..... en ook niet onbelangrijk , ik beschik over een goede portie humor Bolivia lijkt intussen bijna mijn ' tweede thuis' te worden ....

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 7135

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2014 - 01 December 2014

BOLIVIA 2014

Landen bezocht: