Engelen bestaan echt ...:-) - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Carolina Pauwels - WaarBenJij.nu Engelen bestaan echt ...:-) - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Carolina Pauwels - WaarBenJij.nu

Engelen bestaan echt ...:-)

Door: Carolina

Blijf op de hoogte en volg Carolina

03 November 2014 | Bolivia, Oruro

De dagen vliegen hier precies nog vlugger voorbij dan in België....
Woensdagnamiddag samen met Jhonny en Gilberto een rondrit gemaakt naar Chusakery . Het terrein en gewassen van Cepa in Chusakery gaan bekijken .... In de serres groeit nog niet heel veel momenteel , maar dat komt wel in orde . En één serre wacht ook nog op een nieuw ' dak' ...
Verder nemen we natuurlijk ook nog een kijkje hoe de ' mijnbouwactiviteiten' evolueren .... Ongelooflijk hoe in een paar jaar tijd een landschap zo kan veranderen , of misschien beter gezegd , vernield wordt . Goudontginning die een grote impact heeft op zowel sociaal als ecologisch vlak .... CEPA( Centro de Ecologia y Pueblos Andinos ) blijft dit zorgvuldig opvolgen.
Donderdagvoormiddag werd ik verwacht in het schooltje voor kinderen met een beperking .. Voornamelijk mentale beperking maar toch ook wel enkele met ernstige fysieke beperking. Het schooltje Ghuislain Dube telt momenteel 37 kinderen ... Hun huisvesting is netjes maar toch wel veel te klein ... Er wacht mij daar een heel hartelijke ontvangst en het duurt dan ook niet lang of ik sta met die gastjes mee te dansen .... En hun enthousiasme werkt aanstekelijk ... Zij zijn zo spontaan .. en hun conditie lijkt me op het eerste zicht ook wel beter dan de mijne :-). Intussen komen ook nog enkele medewerkers van CEPA ook 'meefeesten' ... en allen belanden dan ook na een lekkere locale maaltijd op de .... dansvloer . Hier zal ik de komende weken ook een helpende hand toesteken !

Niet veel tijd om te rusten , want donderdagnamiddag werd ik dan in Casa Negro José verwacht ...om samen te knutselen met de kinderen !

Vrijdagvoormiddag naar de markt waar de kinderen van het schooltje Ghuislain Dube te vinden zijn met panelen die aan de mensen tonen wat het belang van water is ... Aan allen die belangstellend blijven staan wordt er door de kinderen bijkomende uitleg verschaft !
Het was echter enorm warm ! En ondanks mijn pasgekochte hoed ..zoek ik na een klein uurtje toch een koeler oord op ...om dan alweer het minibusje te nemen richting Casa Negro José , waar om 12 uur smiddags de rituelen rond Allerheiligen en Allerzielen begonnen .
Ook in het tehuis staat een tafel om alle 'doden' te herdenken , familieleden van medewerkers en kinderen .... Op de tafel staat brood in allerlei vormen :de zon , de maan , een ladder ... snoep...drank .. kaarsen ...maaltijd enz .
In Bolivia ontvangen de mensen volgens hun overtuiging de doden op 1 november en daarvoor wordt er in hun huis " una mesa " gedekt ..Op 2november om 12 u smiddags vertrekken hun " doden " dan terug naar het kerkhof . Wie graag meer wil weten omtrent dit ritueel ... google :-)

Middageten met alle kinderen ... Ook aan hen wordt door Silvia uitleg verschaft omtrent ' la mesa ' .... Zij vertelt dat de zieltjes naar huis komen dezer dagen , de engeltjes ...maar dat er soms ook ' echte ' engeltjes kunnen komen ... Plots gaat er helemaal achteraan een deur open waar tot mijn grote verbazing José en zijn zusjes binnenkomen ..... Voor mij een heel emotioneel moment ... want had natuurlijk nooit gedacht dat ik hem zou terugzien ( José verbleef de voorbije jaren ook in het tehuis ...en heeft wel een heel speciaal plaatske in mijn hart ... dit jaar was hij niet meer teruggekomen naar het tehuis ... zijn thuissituatie is op z'n minst .. schrijnend te noemen .... gezin van 11 kinderen , mama heeft haar gezin in de steek gelaten en is naar Argentinië vertrokken , papa was ook weggetrokken naar Santa Cruz ...maar is dit jaar teruggekomen naar Oruro en is er overleden op 56-jarige leeftijd ... zus van 22 jaar met zelf al twee kleine kindjes van 5 en 2 jaar ...zorgt ook voor José en zijn twee zusjes Maria en Elsire ....met weinig middelen ...Silvia vermoed dat José en de zusjes niet zijn teruggekomen naar het tehuis omdat zij op de kleine nichtjes moeten passen ....). José krijgt de toestemming om de verdere namiddag bij mij te blijven .... waar we allebei ten volle van genoten hebben ... Heb al een deeltje van alle centen die ik van velen onder jullie heb gekregen om hier aan ' goede doelen' te besteden gebruikt voor José en zijn familie .. Samen met José verliet ik het tehuis vroeger en gingen we naar de markt ... Ik liet hem zelf de dingen kiezen die hij dacht dat ze thuis konden gebruiken .... hij koos : aardappelen , appelen , papaya , brood , vlees ....kleurpotloden en vilstiften en twee balpennen .... Ikzelf heb daar nog wat snoep aan toegevoegd .. en hem ook nog een nieuw driedelig warm joggingpak gekocht ....Mijn insziens zijn deze centen nuttig besteed .... Nadien heb ik hem thuisgebracht .... Drie kleine kamertjes op een tweede verdieping in een heel groezelig gebouw ... maar ik werd er door de 22- jarige zus hartelijk ontvangen .... ook zij was bezig met het voorbereiden van een " mesa' voor hun overleden vader . Ik krijg van haar de belofte dat José en zijn zusjes ons komende woensdag zullen vergezellen naar de zoo met alle kinderen van het kindertehuis !!
Een korte tussenstop in het oblatenhuis ... babbeltje met Edgard en Gilberto ....en dan naar huis om nog wat gezellig te keuvelen met mijn gastgezin na deze hele leuke maar ook wel emotionele dag .

Zaterdag en zondag , 1 en 2 november ..... uitgeslapen , gewinkeld , boek lezen , koekjes gebakken met Patrick en Katrine , rozijnenbrood gebakken , film gekeken .... zondagnamiddag op bezoek bij Julian ( medewerker van cepa )..koffietje , taart ..:-)....
Deze morgen met Edgard en Iver naar Chusakery om weer voor de boompjes te zorgen ... want vandaag is het hier ook nog feestdag ....

  • 03 November 2014 - 21:22

    Lieve Van Damme:

    Hey daar !
    Wat een vreugde snoetjes bij de kids ! En wat is José groot geworden ;-)
    Mooi werk Caroline ! Geniet ervan........en het allerbeste voor allen !!

  • 03 November 2014 - 22:32

    Vera Krupp:

    Lieve Caroline,

    Wat krijg ik hier een warm gevoel bij, ik wandelde precies mee over de markt! Kan me inbeelden hoe emotioneel dit weerzien was...
    Geniet nog daar en kijk al uit naar je volgende reisverslag...

    Liefs
    Vera

  • 03 November 2014 - 23:21

    Janssens Hilde :

    Hey Caroline
    Mooi reisverslag en weer een rijke ervaring voor jou...geniet ervan
    Super goed bezig
    Groetjes
    Hilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Oruro

BOLIVIA 2014

Ja hoor …ook dit jaar , heel binnenkort , namelijk op 21 oktober , vertrek ik weer voor een zestal weken naar Oruro in Bolivia … tot 1 december .

Sommigen denken het , anderen zeggen het zelfs : Caroline, jij gaat daar binnenkort blijven wonen zekers ?? Maar zover zal het nooit komen natuurlijk … want heb hier natuurlijk mijn fantastisch gezin , mijn familie …mijn leven…

Maar ook deze keer krijg ik weer de ‘ vrijheid’ van Marc en mijn kinderen om iets te doen wat mij ook heel gelukkig maakt ….

Deze keer ga ik me weer proberen nuttig te maken voor zoveel mogelijk mensen in Oruro .

Helpen in het kindertehuis Casa Negro José ….spelen en zorgen voor kinderen uit sociaal minder begoede gezinnen … voor hen zou ik graag nog een nieuwe speelparachute meenemen en daar ter plaatse schoolmateriaal , spelmateriaal en voeding aankopen.

Samen met Edgard zorgen voor de boompjes op het terrein van de ‘fundacion contra cancer ‘ in Chusakery en natuurlijk weer wat nieuwe boompjes aankopen en planten !

Helpen bij activiteiten en praktische zaken van CEPA (centrum voor ecologie en andesvolkeren ) geleid door familielid Gilberto Pauwels ...

Maar deze keer ook extra aandacht en hulp voor een recent opgerichte gehandicaptenschool Ghislain Dube in Oruro … Helpende handen zijn hier altijd tekort …maar ook nog wel gebrek aan materiële middelen om onder andere een werkplaats in te richten om de mensen op te leiden zodat ze zelf kunnen bakken en zo een eigen inkomen kunnen hebben en onafhankelijker worden…. Een nieuwe uitdaging ! Bakrecepten misschien ook wel nuttig …

Vorig jaar konden we door jullie financiële steun , de steun van toneelkring Putte-Ertbrand en de steun van afdeling gezondheidszorg van de Karel De Grote-Hogeschool al heel wat verwezenlijken ….



Uw bijdrage , klein of groot , is zeer waardevol en wij zorgen er vast en zeker voor dat deze volledig en nuttig ter plaatse wordt besteed !

Als je het wenst kan je mee steunen door een financiële bijdrage te storten op het rekeningnummer BE 51 9730 2373 8762 .(BIC :ARSPBE22)
Alvast bedankt .. Hopelijk mag ik ook deze keer rekenen op jullie vrijblijvende steun en solidariteit



Caroline Pauwels

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2015

Genieten van de laatste daagjes ....

10 Maart 2015

Negatieven ...wafels ...konijn met pruimen ...

05 Maart 2015

Even terug in Oruro !

24 November 2014

Laatste weekje .....

16 November 2014

Escanear ......en stoofvlees op vlaamse wijze.....
Carolina

Bijna 30 jaar ben ik de echtgenote van Marc ... Moeder van vier kinderen en intussen al bijna 2 jaar grootmoeder van een wolk van een kleinzoon ! Zou mezelf kunnen omschrijven als : actief , behulpzaam , temperamentvol ,eerlijk , soms wat eigenwijs ;), flexibel ..... en ook niet onbelangrijk , ik beschik over een goede portie humor Bolivia lijkt intussen bijna mijn ' tweede thuis' te worden ....

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 7131

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2014 - 01 December 2014

BOLIVIA 2014

Landen bezocht: