Laatste weekje ..... - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Carolina Pauwels - WaarBenJij.nu Laatste weekje ..... - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Carolina Pauwels - WaarBenJij.nu

Laatste weekje .....

Door: Carolina

Blijf op de hoogte en volg Carolina

24 November 2014 | Bolivia, Oruro

Dit zal wellicht mijn laatste verslag vanuit Bolivia zijn ... voor dit jaar dan toch ;-).... want de allerlaatste week in Oruro is begonnen ...

En ik moet zeggen ... het geeft een mens een dubbel gevoel ...Enerzijds blij om mijn ' ventje ' terug te zien .. mijn kinderen , mijn kleinzoon ..familie en vrienden ....maar anderzijds .. is het toch ook weer een stukje ' achterlaten' ...
De voorbije week was uiteraard weer goed ' gevuld ' .

Maandagvoormiddag ... negatieven scannen... maandagnamiddag met de kinderen van Casa Negro José naar het Parque Ecologico ...
Eén van de weinige echte " groene " plekken in heel Oruro ...één van de mooiste plekken van de stad gelegen in het noordwesten van de stad. Meer dan 30 jaar geleden werden hier de eerste bomen geplant en nu kunnen de mensen van Oruro hier de droge dorre sites van de stad even vergeten en genieten van een weelderige vegetatie en bloemen ...Mooie verharde wandelpaden tussen bomen , gras , groen .. stenen felgekleurde speeltuigen voor de kinderen .. Normaal is er ook water , fonteinen , ..maar door een defect aan de installatie maandag ... dus geen water ..
De kinderen van Casa Negro José genoten enorm van de uitstap... een lekkere picknick .. spelen .. rollebollen in het gras ..bomen ' omhelsen' ...

Dinsdag ganse dag ' scandag' .. De dag afgesloten in pizzeria La Casona in het centrum van Oruro .. één van de betere pizzeria's ...in gezelschap van Fidel... lekker gegeten en een gezellige babbel .

Woensdagvoormiddag met Edgard naar Chusakery .... boompjes water geven ....rust ....:-)
Woensdagnamiddag afgesproken met José en zijn zusjes ...Want José was jarig , 11 jaar .... Na een bezoekje aan de zoo ... met drankje en koek ...naar het centrum met het minibusje ... en lekker gegeten in een ' hamburgertent " superhamburguesas " ...te vergelijken met onze Mac Donalds , Quick ... alleen zijn menukeuzes hier uitgebreider en de schotels ' volumineuzer'... De kinderen mochten kiezen wat ze wilden eten ( de kinderen waren hier dus nog nooit geweest ! ) ...en de schotels vielen dus wel net iets te groot uit ...;-)... dus meer dan de helft werd in plastiek zakjes en schotels meegenomen naar huis .... De verjaardagstaart werd gekozen en ook meegenomen naar huis , want intussen was het al wel laat geworden ... Heb hen dus maar met een taxi thuisgebracht ... ( kostprijs nog geen 2 euro ) en heel moe maar zo'n gelukkige snoetjes ...

Donderdagvoormiddag ' demonstracion de musica' in het gehandikaptenschooltje... Alle groepen toonden elk naar hun kunnen hun muzikale en danstalenten ... Gelukkig mocht ik toeschouwer blijven ...:-))).... ik had echt te weinig kunnen oefenen ....mijn danskunsten zouden geen meerwaarde betekend hebben ...
Donderdagnamiddag opnieuw naar Casa Negro José om er samen met de grootstens koekjes te bakken .... 26 enthousiaste kinderen ... de meisjes iets gedisciplineerder , georganiseerder dan de jongens ...maar uiteindelijk mooi resultaat ... honderden versierde koekjes ...

Vrijdagmorgen... wederom een uitstap ... Ditmaal met de kinderen van het gehandikaptenschooltje ... Een uitstap naar Chusakery !! Twee busjes volgeladen ... rolstoelen in een auto ... Middageten en vervoer gesponserd met een deeltje van de centjes voor het goede doel ...
Na aankomst in Chusakery eerst een hapje en een drankje , waarna we met heel de groep tot aan de watertank boven tussen de boompjes gewandeld zijn ... voor sommigen een heel inspannende bezigheid ...maar toch ook wel genietend van de rust .. de frisse lucht ... af en toe toch ook wel een tussenstop voor een 'plasje'...
Na de wandeling middagmaal ... nog een spelletje met z'n allen om dan terug richting Oruro te rijden ...

Heel vermoeiende week ...maar vrijdagavond dan toch nog even de tijd genomen om om 19u savonds naar Casa Negro José te gaan ... Een gesprek rond ' geweld in het gezin ' .. waarop alle ouders uitgenodigd waren ..... Aanvankelijk leek het geen groot succes te worden .. want om 19 u waren er nog maar 4 personen..... maar uiteindelijk waren er toch een twintigtal ouders ....
Voortijdig de bijeenkomst verlaten om doodmoe in bed te ' duiken' in het oblatenhuis ...
Zaterdag stond er immers een daguitstap naar Totora gepland.... het dorp waar Edgard 11 jaar gewoond en gewerkt heeft als dokter ... Om 5u werd ik dus gewekt ( na een hele slechte nacht ) en rond 6 uur waren we al op weg richting Totora in gezelschap van Marco , Luciano en Eliodoro ... Een rit van meer dan 2.5 uur ... deels wel over geasfalteerde weg , maar toch ook nog wel een groot stuk zandweg met de nodige ' putjes' :-))). Een bijeenkomst van de catechisten van alle ' communidades' .... alle omringende dorpen ... Een bonte verzameling van mensen ... verschillende ( mooie ) klederdrachten ..Natuurlijk voor Edgard en de anderen een blij weerzien met veel bekenden ... voor mij een hoop nieuwe indrukken, nieuwe ontmoetingen .... Het werd een lange maar toch wel mooie dag ... Om 17u terug richting Oruro vertrokken ... met een extra passagier in de laadbak van de auto ....
Onderweg nog twee ' extra' passagiers opgeladen ....wederom in de laadbak .... Voor hen was het dan wel een welgekomen 'lift' naar Oruro ...maar echt aangenaam was de trip niet ...want halverwege kregen we toch heel wat regenbuien ... Na weer een trip van meer dan 2.5 u terug veilig en wel in Oruro aangekomen ... En toch ook weer blij dat ik terug mijn bed in kon ....
Zondagmorgen ...installeren van scanprogramma ... overzetten van foto's , tekeningen en teksten op nieuwe laptop van Gilberto ... In de namiddag nog wat negatieven scannen ...
sAvonds samen met mijn logeerfamilie de verjaardag van Katrine gevierd (die zaterdag 14 werd ) in het oblatenhuis waarna ik samen met hen weer ' huiswaarts' keerde ... Na nog enkele hele leuke spelletjes ' rummikub ' met Monica, Katrine en Patrick ... slaaptijd .

En vandaag dus de start van mijn laatste week in Oruro ...
Vandaag en morgen voornamelijk op cepa ... nog zoveel mogelijk trachten te scannen ... Morgen ook nog langsgaan bij het gehandikaptenschooltje om de spiegels , de mat en de parallel bars te brengen en afscheid te nemen ....
Woensdag uitstap naar lago Poopoo ..donderdag afscheid in casa negro jose .... en vrijdag vertrek ik naar Cochabamba ... om dan zondagmorgen vroeg vanuit Cochabamba richting Santa Cruz te vliegen ...van Santa Cruz vlucht naar Madrid van 11u30.... en dan nog korte vlucht van Madrid naar Brussel ... waar ik dan hopelijk maandagmorgen om 10 u in Zaventem zal landen ...als alles goed loopt :-))))






  • 24 November 2014 - 17:37

    Wis:

    Hey Caroline...
    Afstand staat voor niets...een half uurke geleden gingen jouw eerste zinnen door mijn hoofd, echt waar!
    ...laatste verslag vanuit Bolivië,
    ...blij naar 'thuis' te kunnen, en toch ook met 'spijt in het hart' vertrekken,
    ...nog één, wellicht weer goed-gevulde week te gaan,
    Geniet er nog van, van die laatste periode!
    En voor zondag/maandag...een vlotte, veilige vlucht gewenst!

    Enne...merci zenne, voor jouw trouwe verslagen!
    Veel groetjes,
    Wis.

  • 24 November 2014 - 20:12

    Lieve Van Damme:

    Amaaaiii....is dat weeral voorbij.... Ik zie altijd leuke vrolijke snoetjes....opdracht volbracht zou ik zeggen ! Geniet nog van de laatste dagen.......
    Veilige terugreis en welkom terug in ons landje ! De 'jouwe' zullen ook blij zijn om je terug te kunnen 'omarmen'.......
    Dankjewel voor je verslagen, ook voor ons verrijkend !

    Ons kaarsje gaat aan tot je terug zijt he !

    Buen viaje y hasta pronto....... muchos besos desde Ekeren-City ;-)

    Lieve & Co

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Oruro

BOLIVIA 2014

Ja hoor …ook dit jaar , heel binnenkort , namelijk op 21 oktober , vertrek ik weer voor een zestal weken naar Oruro in Bolivia … tot 1 december .

Sommigen denken het , anderen zeggen het zelfs : Caroline, jij gaat daar binnenkort blijven wonen zekers ?? Maar zover zal het nooit komen natuurlijk … want heb hier natuurlijk mijn fantastisch gezin , mijn familie …mijn leven…

Maar ook deze keer krijg ik weer de ‘ vrijheid’ van Marc en mijn kinderen om iets te doen wat mij ook heel gelukkig maakt ….

Deze keer ga ik me weer proberen nuttig te maken voor zoveel mogelijk mensen in Oruro .

Helpen in het kindertehuis Casa Negro José ….spelen en zorgen voor kinderen uit sociaal minder begoede gezinnen … voor hen zou ik graag nog een nieuwe speelparachute meenemen en daar ter plaatse schoolmateriaal , spelmateriaal en voeding aankopen.

Samen met Edgard zorgen voor de boompjes op het terrein van de ‘fundacion contra cancer ‘ in Chusakery en natuurlijk weer wat nieuwe boompjes aankopen en planten !

Helpen bij activiteiten en praktische zaken van CEPA (centrum voor ecologie en andesvolkeren ) geleid door familielid Gilberto Pauwels ...

Maar deze keer ook extra aandacht en hulp voor een recent opgerichte gehandicaptenschool Ghislain Dube in Oruro … Helpende handen zijn hier altijd tekort …maar ook nog wel gebrek aan materiële middelen om onder andere een werkplaats in te richten om de mensen op te leiden zodat ze zelf kunnen bakken en zo een eigen inkomen kunnen hebben en onafhankelijker worden…. Een nieuwe uitdaging ! Bakrecepten misschien ook wel nuttig …

Vorig jaar konden we door jullie financiële steun , de steun van toneelkring Putte-Ertbrand en de steun van afdeling gezondheidszorg van de Karel De Grote-Hogeschool al heel wat verwezenlijken ….



Uw bijdrage , klein of groot , is zeer waardevol en wij zorgen er vast en zeker voor dat deze volledig en nuttig ter plaatse wordt besteed !

Als je het wenst kan je mee steunen door een financiële bijdrage te storten op het rekeningnummer BE 51 9730 2373 8762 .(BIC :ARSPBE22)
Alvast bedankt .. Hopelijk mag ik ook deze keer rekenen op jullie vrijblijvende steun en solidariteit



Caroline Pauwels

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2015

Genieten van de laatste daagjes ....

10 Maart 2015

Negatieven ...wafels ...konijn met pruimen ...

05 Maart 2015

Even terug in Oruro !

24 November 2014

Laatste weekje .....

16 November 2014

Escanear ......en stoofvlees op vlaamse wijze.....
Carolina

Bijna 30 jaar ben ik de echtgenote van Marc ... Moeder van vier kinderen en intussen al bijna 2 jaar grootmoeder van een wolk van een kleinzoon ! Zou mezelf kunnen omschrijven als : actief , behulpzaam , temperamentvol ,eerlijk , soms wat eigenwijs ;), flexibel ..... en ook niet onbelangrijk , ik beschik over een goede portie humor Bolivia lijkt intussen bijna mijn ' tweede thuis' te worden ....

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 7130

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2014 - 01 December 2014

BOLIVIA 2014

Landen bezocht: