Al een week in Bolivia ... tijd voor een update ;) - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Carolina Pauwels - WaarBenJij.nu Al een week in Bolivia ... tijd voor een update ;) - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Carolina Pauwels - WaarBenJij.nu

Al een week in Bolivia ... tijd voor een update ;)

Door: Carolina

Blijf op de hoogte en volg Carolina

29 Oktober 2014 | Bolivia, Oruro

Intussen alweer een week op Boliviaanse bodem...
De eerste dagen toch maar rustig de tijd genomen om wat aan te passen .

Donderdagmiddag werden Gilberto en ik opgehaald in Cochabamba door Jhonny en zonen Frederico en Patrick . Na een rit van meer dan 5 uur genietend van de enorm mooie vergezichten en af en toe een stukje Belgisch krachtvoer voor alle inzittenden van de auto ( chocolade van Côte d'Or ;) ) veilig toegekomen in het Oblatenhuis van Oruro . Na de verwelkoming door Edgard en een kleine maaltijd tijdig ons bed opgezocht ... want ja ... we waren moe !
Vrijdagochtend opgestaan met lichte hoofdpijn .... maar meer dan dat heb ik tot nu niet gevoeld .. Wat een verschil met de vorige trips !
Samen met Gilberto bezoekje gebracht aan CEPA.... babbeltje met alle aanwezige medewerkers om dan weer terug te keren naar het oblatenhuis waar na het middagmaal de siësta toch weer meer dan welkom was ... Toch maar verstandig zijn en het lichaam de tijd geven om zich aan te passen aan de ijle lucht, de zuurstofarme omgeving.
Wat administratie op de computer in de late namiddag , avondmaal en wederom heel vroeg gaa slapen !
Zaterdagvoormiddag met minibusje naar centrum van Oruro ... Daar komen we terecht in een grote drukte . Vandaag was het immers ook ' studentencarnaval' in Oruro .Meer dan 60 groepen dansende studenten in allerlei verschillende kostuums lopen de ganse dag in stoet door de stad. Dit studentencarnaval duurt maar 1 dag , want in februari viert men hier het " echte carnaval" , het Carnaval van Oruro , sinds 2001 UNESCO-werelderfgoed .
Maar wij beperken ons tot wat inkopen van vlees , kaas en andere benodigdheden en keren dan terug naar het oblatenhuis.
Daar neem ik dan nog even de tijd om padre Luciano , bijna 82 jaar , wat te verwennen met een voetbadje en pedicure ....
In de namiddag is een siësta wederom heel welkom na een minder goede nacht ..En meer dan wat lezen , wat babbelen , keuvelen doen we ook vandaag weer niet . Opnieuw met de kippen op stok ....
Zondagmorgen naar de markt om vis en fruit te kopen .. Nadien bezoek van Patricia met haar dochtertje Jhulia van bijna drie maanden oud ...Patricia kende ik nog van de eerste trip naar Bolivia ( met Ingrid en Wis ) in 2011... zij heeft ons toen oa een deel van Oruro en musea getoond . Een blij weerzien !
In de namiddag bezoek van zuster Silvia van het kindertehuis Casa Negro José . Planning van mijn' activiteiten 'aldaar bespreken .. Iets minder leuk nieuws was dat ze me vertelde dat José ..één van de kinderen die met toch zeer nauw aan het hart ligt , er dit jaar niet meer was ....Dat was toch wel even slikken .... Had er zo naar uitgekeken hem weer te zien ....
Na het bezoek van Silvia ga ik na 3 nachten 'alojamiento' in het oblatenhuis de komende weken naar intussen mijn tweede ' thuis ' bij Jhonny en Monica Terrazas -Flores en hun drie kinderen Frederico , Katrine en mijn petekind Patrick .
Maandag was dan mijn eerste echte ' werkdag' ....
In de voormiddag met Edgard naar Chusakery ... waar intussen op het domein van de ' fundacion contra cancer '..meer dan 1000 boompjes staan geplant waarvan toch al wel verschillende behoorlijk gegroeid zijn !! Het is niet eenvoudig om op deze hoogte ... de boompjes moeten goed in de ' watten ' gelegd worden ... het hele jaar door ... genoeg water bij droogte en genoeg bescherming bij koude .... Vandaag onkruid verwijderd rond de boompjes en groenbemesting gezaaid ... Enorm genoten van de stilte .. de rust ... en af en toe toch ook wel een babbeltje met Edgard over ' de dingen des levens' ;).
In de namiddag werd ik dan in Casa Negro José verwacht .. Natuurlijk wederom een geweldige ontvangst met bloemen en chocolaatjes ..en massa's knuffels van de kindjes .... ongelooflijk hoeveel nood zij hebben aan een knuffel , lichamelijk contact ...Hoewel ik al gegeten had , nogmaals 'almuerzo ' samen met de kindjes ... om nadien de groteren te helpen met hun huiswerk ..en de kleintjes ( en deze groep is enorm groot ... en de allerkleinsten zijn zelfs nog geen 3 jaar ...) oefenen hun fijne motoriek door het oprollen van serpentines .... Samen met opvoedsters Marit en Elsa en zuster Silvia bespreken we de komende activiteiten ... en vul ik mijn ' agenda' aan .. zodat ik stilaan een beeld krijg van hoe en waar ik mijn tijd ga verdelen .... want ik word ook nog verwacht in de school Guislain Dobé voor kinderen met beperking .. Chusakery ... CEPA.... Zoals steeds .... de tijd zal te kort zijn ....:-)
Gisteren dinsdag , in de voormiddag opnieuw naar Chusakery met Edgard, waar ik honderden boompjes voorzie van water ...Gelukkig is het dit keer niet meer met een " bidon" maar met een meterslange tuinslang .Vorig jaar werd er immers een pomp geïnstalleerd die een tank bovenop de berg voorziet van water .... zodoende .. maakt dit het werk toch wel wat lichter dan voorheen ....
Na het middageten , even rusttijd , 'skypetijd' met het thuisfront , om nadien terug richting kindertehuis te gaan waar we van een heel leuke muzieknamiddag genieten met de kinderen ....

Rustige avond ...wat eten , wat babbelen en lachen , met mijn gastgezin ...

  • 29 Oktober 2014 - 18:24

    Lieve Van Damme:

    Blij dat je 't goed maakt !
    Inderdaad een heel druk schema.......
    Vele knuffels aan allen die 't nodig hebben en/of graag hebben !
    xxxx

  • 29 Oktober 2014 - 21:18

    Wis:

    Druk...mét de nodige rust!:-)
    Zo is 't vol te houden hé Caroline!

    Leuk om die foto's te zien...alleszins zonniger dan hier op 't ogenblik!
    Groetjes uit een miezerig België,
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Oruro

BOLIVIA 2014

Ja hoor …ook dit jaar , heel binnenkort , namelijk op 21 oktober , vertrek ik weer voor een zestal weken naar Oruro in Bolivia … tot 1 december .

Sommigen denken het , anderen zeggen het zelfs : Caroline, jij gaat daar binnenkort blijven wonen zekers ?? Maar zover zal het nooit komen natuurlijk … want heb hier natuurlijk mijn fantastisch gezin , mijn familie …mijn leven…

Maar ook deze keer krijg ik weer de ‘ vrijheid’ van Marc en mijn kinderen om iets te doen wat mij ook heel gelukkig maakt ….

Deze keer ga ik me weer proberen nuttig te maken voor zoveel mogelijk mensen in Oruro .

Helpen in het kindertehuis Casa Negro José ….spelen en zorgen voor kinderen uit sociaal minder begoede gezinnen … voor hen zou ik graag nog een nieuwe speelparachute meenemen en daar ter plaatse schoolmateriaal , spelmateriaal en voeding aankopen.

Samen met Edgard zorgen voor de boompjes op het terrein van de ‘fundacion contra cancer ‘ in Chusakery en natuurlijk weer wat nieuwe boompjes aankopen en planten !

Helpen bij activiteiten en praktische zaken van CEPA (centrum voor ecologie en andesvolkeren ) geleid door familielid Gilberto Pauwels ...

Maar deze keer ook extra aandacht en hulp voor een recent opgerichte gehandicaptenschool Ghislain Dube in Oruro … Helpende handen zijn hier altijd tekort …maar ook nog wel gebrek aan materiële middelen om onder andere een werkplaats in te richten om de mensen op te leiden zodat ze zelf kunnen bakken en zo een eigen inkomen kunnen hebben en onafhankelijker worden…. Een nieuwe uitdaging ! Bakrecepten misschien ook wel nuttig …

Vorig jaar konden we door jullie financiële steun , de steun van toneelkring Putte-Ertbrand en de steun van afdeling gezondheidszorg van de Karel De Grote-Hogeschool al heel wat verwezenlijken ….



Uw bijdrage , klein of groot , is zeer waardevol en wij zorgen er vast en zeker voor dat deze volledig en nuttig ter plaatse wordt besteed !

Als je het wenst kan je mee steunen door een financiële bijdrage te storten op het rekeningnummer BE 51 9730 2373 8762 .(BIC :ARSPBE22)
Alvast bedankt .. Hopelijk mag ik ook deze keer rekenen op jullie vrijblijvende steun en solidariteit



Caroline Pauwels

Recente Reisverslagen:

16 Maart 2015

Genieten van de laatste daagjes ....

10 Maart 2015

Negatieven ...wafels ...konijn met pruimen ...

05 Maart 2015

Even terug in Oruro !

24 November 2014

Laatste weekje .....

16 November 2014

Escanear ......en stoofvlees op vlaamse wijze.....
Carolina

Bijna 30 jaar ben ik de echtgenote van Marc ... Moeder van vier kinderen en intussen al bijna 2 jaar grootmoeder van een wolk van een kleinzoon ! Zou mezelf kunnen omschrijven als : actief , behulpzaam , temperamentvol ,eerlijk , soms wat eigenwijs ;), flexibel ..... en ook niet onbelangrijk , ik beschik over een goede portie humor Bolivia lijkt intussen bijna mijn ' tweede thuis' te worden ....

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 7120

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2014 - 01 December 2014

BOLIVIA 2014

Landen bezocht: